S čím sa najčastejšie obracajú ľudia na čalúnnika? S akými vadami na sedačkách zákazníci obyčajne prichádzajú? Aké poťahové látky vyberajú, čo uprednostňujú a akých chýb sa zákazníci pri výbere poťahov, ale aj starostlivosti o poťahy dopúšťajú? Na tieto a ďalšie otázky sme hľadali odpovede priamo v čalúnnickej dielni, u pána Ľuboša, ktorý sa čalúnnickému remeslu vyučil v Bratislave a venuje sa mu už 18 rokov. Najlepšie si pamätá na svoju prvú zákazku, ktorou bolo urobiť nové čalúnenie sedadla v spovednici…

» Od Vašej prvej zákazky uplynulo veľa rokov a Vašimi rukami prešli určite mnohé veci. Čo všetko čalúnite?

Najčastejšie nábytok ako sedačky, kreslá, kuchynské lavice, taburetky, ale aj interiéry áut, najmä veteránov. Čalúnil som však napríklad už aj truhlu, detský kočík, sedačky z jácht a tak ďalej.“

» S akými vadami na nábytku zákazníci najčastejšie chodia do dielne?

Vysedené miesta, resp. zdeformované peny pod poťahovou látkou, vydratý poťahový materiál a znečistenie.“

» Stalo sa už niekedy, že za vami prišiel zákazník s takmer novou sedačkou, lebo z nejakého dôvodu potreboval krátko po kúpe vymeniť poťah?

„Áno. Stáva sa, že si zákazník kúpi sedačku z nekvalitných materiálov, a preto rýchlo dôjde k rôznym vadám na poťahu… napríklad sa začnú rozpadávať vlákna, rozchádzať švy a vytvárať oká na látke, a to aj pri malej záťaži, ktorú prirodzene vytvárame sedením. Ale sedačka je určená na sedenie, nemôže teda dochádzať pri malom zaťažení k takýmto poškodeniam. Pri koženkových sedačkách sa stretávam napríklad s tým, že sa krátko po začatí používania sedačky vrchná časť koženky (to je tá, ktorá sa nanáša na textil) začne olupovať od podkladovej textílie. Takže vidieť, že ak zákazník kúpi sedačku z nekvalitných materiálov, jej životnosť vydrží len tak tak záručnú dobu, ak vôbec. Samozrejme, nie vždy je na vine kvalita materiálu, ale je na vine samotný zákazník , lebo zničí poťah napríklad neodborným čistením.“

Obr. Opotrebovaná koženka – odlupujúca sa vrchná vrstva od textilného podkladu

» Takže treba kupovať drahšie a kvalitnejšie?

Ak je niečo lacné, neznamená to, že je zároveň nekvalitné. A naopak, ak je niečo drahé, neznamená to automaticky, že je aj kvalitné. Jednoducho si treba dávať pri kúpe pozor a zaujímať sa o komponenty, z ktorých bol nábytok vyrobený.“

» Keď sme už pri tej kvalite… Ak k Vám príde zákazník a vyberá si látku priamo u Vás zo vzorkovníc, zaujíma sa o jej kvalitu?

„Väčšinu zákazníkov zaujíma len to, či im látka bude pasovať do interiéru. Nájdu sa však aj takí, ktorí sa pýtajú, či im tá látka dlho vydrží. Konkrétne sa nepýta nikto. Odolnosť voči oderu a ďalšie vlastnosti sú im zväčša veľkou neznámou. Obyčajne sa však všetci pýtajú, či sa dá látka prať. Ale treba si uvedomiť, že látka sa praním rýchlejšie opotrebováva a pri poťahových látkach to nie je zrovna podstatná vlastnosť, lebo poťahy z väčšiny sedačiek dole nedáte, a tak je jedno, či sa dá látka prať, alebo nie. Okrem toho, ak si zákazník dá ušiť z látky aj dekoračné vankúše, po čase určite bude vidieť napríklad farebné rozdiely medzi poťahom sedačky, ktorý sa nikdy nepral a návlečkami vankúšov, ktoré sa prali.

Druhá vec je, že takmer všetky látky sa dajú prať na 30 °C, no len málokto túto teplotu dodržiava, a tým v podstate ničí látku.“

» O vlastnosti sa teda zaujíma len málokto. Zvyknete však zákazníkovi aspoň poradiť, nech si radšej vyberie inú látku ako tú, ktorá mu padla do oka?

„Vždy sa snažím poradiť a vysvetliť, ktorá látka je na čo lepšia. Ale často aj tak u zákazníka zvíťazí vkus, to, čo sa mu páči. Racionálne argumenty idú vo väčšine prípadov bokom. Najmä u tých, ktorí si priniesli vlastnú látku. Naposledy boli napríklad u mňa zákazníci, ktorí chceli očalúniť kreslo, aby im ladilo s novou sedačkou. Doniesli si už so sebou látku, farebne a štruktúrou podobnú k sedačke. Išlo však o veľmi nekvalitný materiál a neodporúčal som im použiť ho, pretože jeho životnosť je minimálna. Dokonca som im na kúsku predviedol, v čom je s danou látkou problém… Ale nedali si poradiť, lebo už bola proste kúpená.

Avšak sú aj takí, ktorí si nechajú veci vysvetliť. Viete, použiť sa dá všetko na všetko, ale to neznamená, že to bude dobré. A nemusí byť pritom problém v kvalite látky. Niektoré typy sedacieho nábytku majú napríklad časti, na ktoré nie je dobré použiť povedzme „tvrdú“ látku, lebo ich nebude dobre tvarovať, alebo sa látka bude riasiť, hrany sa budú viacej drať a podobne. Na základe takýchto argumentov si niektorí zákazníci dajú povedať. Zvlášť kategóriu tvoria zákazníci, ktorí si dávajú ušiť ochranný poťah na sedačku, aby sa nepoškodil ten originálny. Ale ak si nedajú poradiť, potom im ten ochranný poťah môže poškodiť sedačku viac ako prípadná nečistota a podobne. Lebo ak si dáte ušiť snímateľný ochranný poťah z nevhodnej látky, tá môže zapúšťať farbu alebo v kombinácii s látkou originálneho poťahu tvoriť žmolky. Ale rozhodnutie je vždy na zákazníkovi.“

» Aké poťahové látky zákazníkom najčastejšie odporúčate, s ktorými máte dobré skúsenosti?

„Odporúčam obyčajne osvedčené ženilky. Sú viackrát pretkávané, dobré na údržbu a aj dlho vydržia. Ťažko mi je zaujať stanovisko najmä k novinkám na trhu, ktoré ešte nepreveril čas. Ak zákazník siahne po novinke, viem mu povedať, čo hovorí o látke výrobca či predajca, ale skúsenostne mu nemôžem zaručiť, že látka mu dlho vydrží.“

» U Vás v dielni vidieť veľa vzorkovníc s látkami. Aké látky sú v nich, čo máte v ponuke pre zákazníkov?

„Všeličo možné. Látky od výmyslu sveta. Kvalitné i menej kvalitné. Zákazník chce mať na výber, a to hlavne čo sa ceny týka. Takže často znižuje nároky na kvalitu na základe ceny. A tiež do výberu zasahujú trendy. Ak je dnes niečo v móde, musí to byť v ponuke, lebo zákazníci sa o módu zaujímajú a prispôsobujú jej výber konkrétneho vzoru, farby látky atď. Ale, musím Vám povedať, aj s tými trendami to je občas na zaplakanie. Napríklad istý čas bola v móde vrecovina a boli u mňa zákazníci, že z nej chcú poťah… No ale vrecovina ako poťah na sedačku proste nie je vhodná.

A druhá vec je, že v súčasnej dobe sa produkuje strašne veľa poťahových materiálov a ponuka sa rýchlo obmieňa. Stáva sa, že dnes je niečo v ponuke, o pár mesiacov akoby sa pod tým zľahla zem. A tak zákazník príde, že k tej sedačke, čo som mu čalúnil, chce ešte dať urobiť kreslo alebo čosi iné, no látka, z ktorej má sedačku, sa už nedá zohnať. Zákazníci musia v tomto myslieť dopredu…“

Obr. V čalúnnickej dielni o vzorky poťahového materiálu nie je veru núdza.

» Je aj nejaký poťahový materiál, ktorý  Vás „rozčuľuje“?

„Tak sa to úplne povedať nedá. Ale čo nemám rád, sú zavádzajúce názvy ako ekokoža. Veľa sa o nej hovorí, zákazníci si ju pýtajú, ale nič ako ekokoža neexistuje. Je len koženka. Keby sme chceli hovoriť o ekokoži, možno by sa tak dala nazvať recyklovaná koža, t.j. zomletá koža, z ktorej sa robí výlisok cca 2 mm hrúbky a následne sa spraví na výlisku ešte povrchová úprava… to je koža, ktorej by sme mohli hovoriť ekokoža. Ale nie materiálu, ktorý je potiahnutý plastom.“

» Keď ste spomenuli tú kožu… Poťahujete aj z tohto materiálu. Aké sú Vaše skúsenosti s týmto materiálom?

„Koža bola a aj je obľúbený a dobrý materiál. Veľký problém však je, že ľudia uverili mýtu, že sa o kožu netreba starať, a tak sa často ich kožená sedačka rýchlo zničí – popraská, vysuší. Pravdou je, že koža je živý materiál a vyžaduje si starostlivosť rovnako ako iné materiály. Tak ako si musíme krémovať ruky, aby pokožka bola pružná, tak musíme impregnovať kožu, aby si zachovala svoje vlastnosti.“

» Ak si zákazníci kupujú látku v obchode a nie u Vás, prídu sa pred kúpou poradiť, koľko jej na daný typ nábytku budú potrebovať?

„Nie, obyčajne si merajú nábytok sami. A často sa stáva, že látky kúpia málo, lebo nemyslia na to, že látka má vzor a ten vzor musí byť nejako ukladaný a s tým pri kúpe množstva látky treba rátať.“

Obr. Ak chce zákazník použiť vzorovanú látku, musí s tým počítať už pri meraní, inak mu kvôli nedostatku látky vzory nemusia sedieť dokonale.

» Stalo sa niekedy, že ste niekoho odhovorili od nového čalúnenia na sedačku?

„Stalo. Išlo o starožitnú sedačku, ktorá mala ako výplň trávu zviazanú do juty, jej konštrukcia bola veľmi zničená, drevené časti rozožraté červotočmi… Jej rekonštrukcia by stála nemálo peňazí, lebo zákazník chcel zachovať pôvodné materiály a prevedenie, respektíve jej oprava by bola drahšia ako kúpa novej sedačky, a to by ani nevyzerala dokonale. Diery po červotočoch sa kamuflujú ťažko… Niektoré kúsky nábytku jednoducho nestoja za záchranu, ani námahu.“

» Keď človek ide do čistiarne, musí povyberať z vačkov všetky predmety. Keď človek ide do čalúnnictva, v akom stave by mala byť sedačka?

„Bude to znieť zvláštne, ale mala by byť čistá. Teraz nehovorím o fľakoch, ktoré sa nedajú vyčistiť a podobných nečistotách… veď látka sa ide meniť. Ale často, príliš často, ku mne chodia zákazníci, ktorí si nedajú námahu ani pozoberať  z nej pavučiny (tie bývajú naťahané najmä zospodu niektorých sedačiek), povyberať zo záhybov predmety, čo tam nemajú čo hľadať…“

» O akých predmetoch je reč?

„Okrem zvyškov jedla úplne bežne ponožky, mince, hračky, prstene, dokonca ovládače od televízora či baterky z ovládačov, útržky z časopisov, kľúče, sponky… To sa potom, samozrejme, vracia majiteľom… teda, nie všetko, jedlo ako arašidy, kúsky keksíkov nevraciam:)“

» Viete už od pohľadu povedať, keď k Vám prinesie zákazník sedačku, že o túto sedačku bolo dobre postarané, naopak, pri tejto si námahu s čistením nedávali?

„Samozrejme, dokonca sú aj také, ktoré sa zničili prehnaným čistením. To sa stáva najmä poriadkumilovným ľudom, ktorí si kúpili sedačku s bielym poťahom a potom stále len drhnú, drhnú, drhnú, aby na nej nikdy nebola ani smietka… až ju v podstate čistením vyderú.“

» Kde v čistení ešte ľudia robia často chyby?

„Napríklad nepoužívajú vhodné čistiace prostriedky, používajú priveľa vody, postupujú zle a fľaky čistením zväčšujú, neimpregnujú, neodstraňujú prach a tak ďalej. Chybou je aj, že použijú čistiaci prostriedok, ale nedôkladne ho z poťahu vymyjú.“

» Nahliadnime ešte trochu pod povrch. Keď sa vám do dielne dostane sedačka a dáte dolu poťahovú látku, čo si zväčša všimnete ako prvé?

„Konštrukciu, resp. rám sedačky. Od toho veľa závisí a vie ma prekvapiť, keď je napríklad napadnutý červotočmi. Tiež často vidno znaky používania sedačky. Peny pod poťahmi, pružiny bývajú znehodnotené vyliatymi tekutinami – vidieť napríklad, že keď sa majiteľovi niečo vylialo, nedal si námahu odsať tekutinu aspoň do tej miery, ako sa dá (napríklad prikladaním suchých handier). Peny bývajú zatečené, pružiny hrdzavé. Je maximálne nevhodné, aby sa na sedačkách jedlo či pilo, no ešte nevhodnejšie, aby sa vyliate nápoje či tekuté potraviny ako polievky nechávali len tak, bez patričného odstránenia zo sedačky.“

Obr. Obyčajne nestačí vymeniť len poťahovú látku, ale aj peny, ktoré bývajú vysedené či zničené tekutinami.

» Ak by ste mali na záver našim čitateľom niečo poradiť, čo by to bolo?

„Aby si dali viacej radiť:) A nielen pri výbere sedačky či poťahových materiáloch. Počúvať odborníkov, ale aj čítať recenzie od ľudí, ktorí s vecami už majú skúsenosti, môže veľmi pomôcť rozhodnúť sa správne.“

Máte otázku?

Radi zodpovieme
vaše otázky

Zavolajte nám na tel.:
+421 / (0)902 450 480

alebo napíšte:

x